DSC_0389 DSC_0485 DSC_0793 DSC00391 DSC_0007 DSC_0069
TwitterFacebook

OBÓZ W BOŚNI I HERCEGOWINIE

W dniach 03-12.07.2017 r. odbył się obóz wypoczynkowy w Bośni i Hercegowinie dla młodzieży z Sanktuarium Świętej Rodziny w Wyszkowie. Opiekę nad grupą sprawował ks. Łukasz Dawidowicz oraz czterech wykwalifikowanych wychowawców kolonijnych.

Neum – małe, urokliwe miasto położone na południu kraju nad Morzem Adriatyckim było dla nas tymczasowym domem, ale i turystycznym kurortem. Przebywając w tym miejscu poznaliśmy przemiłą i serdeczną dla nas obsługę hotelową, lokalne tradycje, potrawy oraz język. Wyjątkowym przeżyciem dla młodzieży obozu było uczestnictwo w polskiej Mszy Świętej sprawowanej przez naszego kapłana, ks. Łukasza w lokalnym kościele parafialnym. Codziennym planem zajęć były: wyjścia na plażę, liczne gry i zabawy, Msze Święte, spacery po nadmorskiej promenadzie oraz czas wolny pod czujnym okiem naszych opiekunów. To właśnie oni służyli zawsze radą, byli pomocni w rozwiązywaniu nietuzinkowych problemów, dbali o bezpieczeństwo i troszczyli się o swoich wychowanków na każdym kroku.

Miasto, w którym przebywaliśmy było doskonałą bazą wypadową do zaplanowanych miejsc wycieczkowych. Pierwszą miejscowością, którą odwiedziliśmy było Medjugorie. Towarzysząca nam pani przewodnik opowiedziała o objawieniach maryjnych, figurze Chrystusa Zmartwychwstałego oraz kościele pw. Św. Jakuba. Znaczącym punktem odwiedzin w miejscu kultu religijnego było wejście naszej grupy na Górę Objawień. W drodze na wzniesienie towarzyszyła nam cisza, skupienie, wewnętrzne pragnienie ofiarowania swoich modlitw Matce Bożej. Przebywając w tym wyjątkowym miejscu mieliśmy możliwość przystąpienia do sakramentu pokuty w ojczystym języku. Wielu z nas wyszło z indywidualnej spowiedzi bardzo poruszonych i dotkniętych Bożym Miłosierdziem. W drodze powrotnej z Medjugorie, zwiedziliśmy Mostar a w nim najważniejszy zabytek, położony w centrum miasta XVI-wieczny kamienny Stary Most, robiący na nas ogromne wrażenie.

W towarzyszących nam upalnych dniach nie sposób było ominąć Wodospady Kravica, jednych z najpiękniejszych naturalnych miejsc na terenie Bośni i Hercegowiny. Ze względu na malownicze położenie i krystalicznie czystą wodę, wodospady cieszyły i dawały przyjemne uczucie chłodu. Ostatnim miejscem, które zwiedziliśmy był Dubrownik – miasto w południowej Dalmacji. O jego historii i tradycji opowiadała nam znakomicie przygotowana, z poczuciem humoru i charyzmą pani Karolina. Z ogromnym zaciekawieniem wsłuchiwaliśmy się w każde słowo wypowiedziane przez panią przewodnik, a na koniec wizyty braw nie było końca.

Ten kilkudniowy wyjazd był dla nas czasem relaksu, odpoczynku, ale także czasem poświęconym Bogu. Wśród młodzieży powstały nowe przyjaźnie, zawiązały się liczne relacje rzutujące na przyszłość. Był to owocny, w pełni zorganizowany czas dla każdego, nie mieliśmy czasu na nudę i już planujemy przyszłoroczny wyjazd! 🙂